出版社の見解

シャコンヌの自筆譜は
アウフタクトで始まりながら最後は完全小節で終わるという「記譜上の過ち」を犯している。
そして現在の原典版や解釈版も、それを訂正せずに「過ちのまま」出版している。

私は原典版の大手出版社であるG.ヘンレ社とベーレンライター社に
なぜ「過ちのまま」出版したのかをメールで訊ねてみた。


横井が2社に送った質問

The reason I sent mail to you that I had a question about Ciaccona of the
Partita for Bach's solo violin BWV1004 which you published.
Ciaccona starts in Upbeat.But the last bar is complate bar.
Why wasn't it corrected at the time of publication? Would you teach to me?


G.ヘンレ社からの答え

thank you for your mail. The answer is quite easy. Composers, like Bach, 
often neglected the correct notation. 
As there can be no confusion whether upbeat or not in the ciaccona, 
we nowadays normally keep the original notation, especially in Urtext editions.
 We even don't know if Bach has forgotten to write a rest in the upbeat-bar, 
a further possibility for a correct solution. Hoping, this answer will be helpful to you I remain

with best regards


ベーレンライター社からの答え

Bach notated the last measure of BWV 1004 as a full bar, that is a dotted half-note with a fermata.
 Bach was I think not very interested in the duration of the final bar when he added a fermata, 
this is often the case also with the cello suites.


2社の答えは違ったものだったが、
しかし「バッハが過ちを犯した理由は誰にもわからない」という事がわかったのは私にとってとても収穫だった。
その後、2社に「バッハの過ちは過ちでなく意図的であって、その理由は信仰にかかわる事だったのではないかと思う」と私の見解を送ったが、
残念ながら返事は頂けなかった。<当たり前だが^^;


戻る